”Kiinteistöalalla oli vielä aikanaan sellainen sananlasku, että hitaat syö nopeat. Tämä ei kuitenkaan enää nykyään pidä paikkansa. Digitaaliset ratkaisut ovat arkipäivää.” - Samuli Killström, toimitusjohtaja, NAL Asunnot
Jokainen vuokra-asuntoa välittävä tietää, kuinka työlästä vuokralaisen vaihtuminen voi olla. Mitä enemmän asuntoja, sitä enemmän tarkastettavaa. NAL Asunnot oli avoin kokeilemaan ratkaisua, jolla tätä prosessia voisi helpottaa. Lisäksi he halusivat kehittää tapoja, jolla asukkaan asumiskokemusta voisi ylipäätään parantaa.
Ei ihme, että näiden tavoitteiden pohjalta päädyttiin kokeilemaan Formupia. Palvelu vakuutti sekä Samulin että vuokraustoimenjohtajan Päivin välittömästi. Samuli kiinnitti huomionsa selkeyteen kun taas Päiviin vetosi sen helppokäyttöisyys. Formup tuntui istuvan hyvin yhteen jo olemassa olevien järjestelmien kanssa ja taloudellinen riski kokeilulle oli hyvin pieni.
Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että aluksi luotiin Formupiin pohja loppusiivousta varten. Tulevaisuudessa on mahdollisesti tarkoitus ottaa käyttöön tarkastuslomake myös sisäänmuuttaville asukkaille. Kun sekä poismuuttava että uusi vuokralainen täyttävät nämä dokumentit asunnon kunnosta, ei tarkastajaa tarvita. Oikealla ohjeistuksella raportit täytetään laadukkaasti ja kahden ihmisen kautta tuleva tieto varmistaa luotettavuuden. Asukas voi raportoida ongelmakohtia myös asumisen aikana.
Päivi kertoo, kuinka Formup on auttanut yritystä myös päästöjen vähentämisessä. Kun asuntojen tarkastusten määrä vähenee, ei säästy vain työaikaa, vaan myös luontoa. Autoilun vähentäminen on linjassa yrityksen ympäristötavoitteiden kanssa. Esimerkiksi viime kuussa yli 1/3 asuntotarkastusta voitiin välttää Formupin ansiosta, mikä tarkoitti noin 20 asuntoa. Päivi uskoo prosentuaalisen määrän vielä kasvavan tulevaisuudessa.
Päivin mukaan Formup sopii sekä pienille että isoille vuokrataloyhtiölle. Erityisesti palvelusta hyötyvät yritykset, joiden vuokralaiset vaihtuvat tiuhaan tahtiin tai joilla on lukuisia asuntoja välitettävänä. Järjestelmä ei ole vain työntekijöiden taakkaa helpottamaan, vaan se tarjoaa myös asukkaille helpon väylän olla yhteydessä asuntoon liittyvistä epäkohdista.